Mi az az okosbiztosítás?
Alapvetően akkor beszélhetünk teljes értékű okos biztosításról, ha az adott biztosítás szerződésében foglalt feltételek egy úgynevezett smart contractba, vagy más néven okos szerződésbe vannak rögzítve. A kivitelezés menete az abban foglalt feltételek szerint automatizálódik.
Konyhanyelven arról van szó, hogy egy elektronikus szerződéskötés és annak lebonyolítása történik meg. A káreset bekövetkezése automatikusan elindítja a kárrendezés és pénzbeli kárpótlás folyamatát.
Tehát az okos szerződéssel kötött biztosítás egy algoritmus alapján működik. Miért jó ez? Előre lefektetett, vagy ha úgy tetszik, ”kódolt” előfeltételeket tartalmaz, és a káreset bekövetkezése esetében automatikusan elküldi a kártérítés összegét a biztosított számlájára.
Van már működő okosbiztosítás?
Igen. Például utasbiztosítás esetén ilyen a fizzy, amit “paraméter alapú biztosításnak tekint(ünk) azért, mert adott tényező megvalósulása (jelen esetben a repülőgépjárat két órát meghaladó késése) váltja ki a biztosítási kötvény automatikus teljesítését.”1 Így ha az eset bekövetkezik, akkor nem kell kárbejelentést tenni, mert ez központilag történik meg. Fontos megemlíteni, ez a szolgáltatás még nagyon korlátozottan 1-2 légitársaság konkrét járataira köthető kísérleti jelleggel.
Egyelőre futurisztikusnak tűnhet, de Németországban már okos otthonokhoz okosbiztosítást terveznek és bizonyos esetekben alkalmaznak. “A Nest Protect rendszer többek között érzékeli a füstöt és szén-monoxidot, riasztást küld az ügyfelek telefonjára, mégpedig úgy, hogy a megszokott jelzéseken túl szavakkal és színekkel is értesíti a fennálló helyzetről.”2
Nagy a bizalom a technikában, ami persze a körülöttünk kibontakozó vívmányokat elnézve nem is meglepő. Érdemes a biztos megoldást választani továbbra is.
Ha alaposan átgondoljuk, ez felvet némi problémát bizonyos biztosítások esetében. Míg a repülési menetrend esetében az adatok központi lekérésével jól működhet a rendszer, egy személyi balesetnél, vagy betöréses lopásnál a szubjektív helyzet elbíráláshoz szükség van az emberi megítélőképességre.
Kreatív és felhasználóbarát ötletekkel is próbálkoznak, köztük egy magyar példát érdemes kiemelni. Van olyan hazai termék (Helló Bringás app), ami a biciklivel közlekedőknek készült. Baleset és utasbiztosítás is köthető vele, ezek mellett kényelmi funkciókkal is ellátott, és az alapján ad kedvezményt, hogy mennyit teker a felhasználó. Ezzel motiválja az embereket, hogy többet használják a kétkerekűt, illetve segít az interaktív ügyintézésben is.
Nem teljesen okosbiztosítás, de kell hozzá okoskészülék, hogy alkalmazni tudjuk az applikációt. Ugyanúgy kell kárbejelenteni, azonban a technikai hozzáértés igényét előkészíti a felhasználóknál.
Konklúzió
Csak akkor tudna egy globális okosbiztosítási hálózat hitelesen működni, ha minden okoskészülék össze van kötve a szükséges autoriter hálózattal, hogy valós időben, vagy nagyon alacsony reakcióidővel dolgozzon a rendszer. Az okosbiztosítás tehát globálisan még a jövő zenéje, nem lehet tudni, milyen területeken lehet működőképesen kiépíteni. A legokosabb megoldás a biztositok.hu, ahol mindenre egy helyen lehet biztosítást kötni.
1. forrás
2. forrás