Bár már itthon leáldozóban van a jó idő, a szeptemberi utószezonban mégis sokan indulnak el nyaralásra.
Az utasbiztosításhoz tartozó poggyászbiztosítás ha nem is vesz le jelentős terhet a biztosított válláról (hiszen az elveszett csomag tartalmát nem tudja azonnal pótolni még a biztosító sem), viszont számos anyagi költségtől mentheti meg a későbbiek folyamán.
Mikor fizet a biztosító?
Mielőtt még belevágnánk, fontos megemlíteni, hogy már az elindulás előtt szükséges gondoskodnunk a megfelelő biztosításról. Külföldről sajnos már nem lehetséges utasbiztosítást kötni, a káreset megtörténtekor pláne nem. Már jóval a nyaralás előtt lépjen érvénybe a „jobb félni, mint megijedni” szabálya: kössünk biztosítást, mert különben pórul járhatunk.
A biztosítók ajánlatainak átolvasása előtt még jó alaposan gondoljuk át, miket vinnénk magunkkal az utazásra. A biztosítók más-más díjszabást alkalmaznak a nagyobb értékű tárgyak után történő kárpótlásra, így nem árt megfontolni, hogy érdemes-e még a második laptopot is elvinnünk a nyaralásra.
Fontos kihangsúlyozni, hogy csupán a biztosító által meghatározott káresetekre érvényes a megkötött biztosítás, amelyekről a biztosítási csomagunkhoz tartozó terméktájékoztatóban olvashatunk. Tehát ha az eset nem a szerződésben/ajánlatban leírtak szerint történik, sajnos nem jutunk a pénzünkhöz.
A biztosító csupán abban az esetben téríti meg az adott kárt, ha a követelményeknek megfelelően igazoljuk a biztosítási eseményt. Az assistance azonnali értesítése mellett fontos számukra még a káresemény megtörténte és bejelentése közötti időtartam, rendőrségi bejelentés/jegyzőkönyv bemutatása eltulajdonítás esetén. Ezekről a feltételekről bővebben az adott biztosító tájékoztatójában olvashatunk.
Mikor nem fizet a biztosító?
Amennyiben nem történt kár, vagy minden olyan esetben, amikor nem felel meg a biztosító feltételeinek a káresemény (például: ha a biztosított maga okozta a káreseményt).
Jelentős összegtől búcsúzhat el az is, aki a kár bekövetkezése után nem jelzi meghatározott időn belül a biztosító assistence szolgálatánál a biztosítási eseményt.
Rengeteg olyan tárgyat nem fedez a poggyászbiztosítás, amiről alapvetően azt gondolnánk, hogy igen. Például több utasbiztosítás nem tartalmazza például a laptopok, táblagépek biztosítását, csak hogy néhány példát említsünk. Ahogy azt előzőleg is olvashattuk, szükséges utánanéznünk, mit foglal ténylegesen magába a biztosítás.
Általában a következő tárgyi kizárások szoktak előfordulni egy alap utasbiztosítási csomagban:
Valamint a biztosítók kiemelten figyelnek a káresemény vizsgálatakor az alábbi esetek bekövetkezésének körülményeire:
Mindig legyen szem előtt a csomagunk! Emlékezzünk: az őrizetlenül hagyás miatt bekövetkező elvesztést a biztosító nem fizeti ki.
Általában nagyobb összeg ellenében a biztosító nagyobb felelősséget vállal a bekövetkezett biztosítási eseményért, illetve a befizetendő díjjal arányosan a biztosított káresemények száma is növekedhet. Vegyük azonban figyelembe, hogy a fenti pontok azokat a eseményeket, illetve tárgyak eltulajdonítását írják le, amelyek esetén előfordulhat, hogy a biztosító nem téríti meg kárunkat.
Előfordulhat továbbá az is, hogy a bőrönd nem egy fillérbe került, de a biztosító mégis csak a tartalmát fizeti ki – jogosan. Az elnevezés csalóka, hiszen legtöbb esetben maga a poggyász nem kerül biztosításra. Tehát mielőtt kártérítést igényelnénk az utazótáskára is, nézzük meg, hogy valóban kötöttünk-e rá biztosítást.
Nyaralás-telelés tervezése esetén ha az ördögnek nem is, magunknak tartozunk az utasbiztosítás árával: ne habozzunk megkötni!