A világ első gőzmeghajtású járműve

A mai rohanó világban talán el sem tudjuk képzelni mindennapjainkat gépjárművek nélkül. Autóval járunk dolgozni, kirándulni, ha tehetjük még a közeli szomszédos utcába is autóval megyünk. Jelen pillanatban Magyarországon kb. 4 millió gépjármű van forgalomba helyezve. Ez a szám azt jelenti, hogy majdnem minden második ember Magyarországon autótulajdonosnak mondható. De vajon Önök tudják, ki és mikor találta fel az első gőzmeghajtással működő járművet?

Elsőként egy francia mérnök, Nicolas Joseph Cugnot-nak sikerült kifejleszteni a mai modern autónk alapjait. Az első kerék elé egy hatalmas gőzüstöt helyezett fel, így a gőz nyomása meghajtotta a járművet. Azonban, hogy az üst folyamatosan meleget adjon, egy embernek naphosszakat táplálnia kellett a tüzet. A jármű elkészülte után, a nyilvánosságnak is szerette volna megmutatni találmányát Cugnot, azonban a gőzautó elszabadult és ledöntött egy falat. Ez az esemény volt a történelem első közúti balesete.

Richard Trevithick később már egy olyan gőzmobilt épített, amelyet Londonban már sikerrel használtak személyszállításra is. 1830-ban, már csaknem száz ilyen jármű közlekedett Anglia útjain. Nagy előrelépés volt a fejlesztésben a gőz helyett éghető gázok használata, mely a mai autómotor ősatyját hozta mozgásba. Majd ezen kísérletezések és feltalálások után a négyütemű elvet is megismerték feltalálóink.

 

Ilyen feltalálások útján jutottunk el, a mai modernebbnél modernebb gyártmányokhoz, melyek típusonként nagyon különböző extrafelszerelésekkel vannak ellátva. Csak egy párat említenénk a sok közül pl.: légterelő felszerelés, különböző küszöb, spoiler szettek, kipufogó síp és a különfélébbnél különfélébb váltógombok.

De talán az extrafelszerelések mellett a legfontosabb, hogy gépjárművünk biztonságos legyen és kényelmünket szolgálja.

 

Forrás: Wikipédia.hu

Frissítés dátuma: 2024.01.31.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat