Az autó honosítás ára változó: egy átlagos, EU-ból származó autó esetében a teljes folyamat 200-300 ezer forintba kerülhet.
Magyarországon évek óta népszerű az autók külföldről történő behozatala, elsősorban a nem túl régi gyártásű használt autók és a ritkább modellek esetében. A gépjárművek külföldről való behozatala és magyarországi forgalomba helyezése számos adminisztratív kötelezettséggel jár, nem is beszélve az anyagi kihívásokkal.
A forgalomba helyezés időigényessége és költségessége ellenére Németország, Ausztria és Belgium különösen népszerű célpontok, mivel ott sokszor jobb állapotú autók érhetők el.
Gépjármű honosítás lépései
- eredetiségvizsga: az első lépése a honosításnak, kötelező minden külföldről behozott jármű esetén
- műszaki vizsga: Magyarországon kell elvégeztetni a műszaki vizsgát, amennyiben az autó nem rendelkezik külföldi, érvényes műszaki vizsgával
- vámeljárás: az Európai Unión kívülről behozott autók esetében vám- és ÁFA-kötelezettség is fennáll
- regisztrációs adó: a honosítás költségei közül az az egyik legjelentősebb elem, amely függ az autó típusától, életkorától és környezetvédelmi besorolásától (régebbi, dízeles meghajtású autó esetén ez több százezer forintos tételről beszélünk). A legegyszerűbb ezt egy online kalkulátorral kiszámítani.
- okmányok ügyintézése: külföldi forgalmi engedély, adásvételi szerződés, számla, eredeti papírok - a honosításhoz mindezeket be kell szerezni
Gépjármű honosítás költségei
Az autó honosítás ára rendkívül változó: egy átlagos, EU-ból származó autó esetében a teljes folyamat 200-300 ezer forintba kerülhet, de ez az összeg akár meg is duplázódhat, ha vámot és ÁFÁ-t is kell fizetni. Az alábbi tételek azok, amelyek költségeinek érdemes utánajárni:
- export rendszám a kocsi hazahozatalához: külföldi autó hazahozatalának bejáratott módja az ideiglenes kiviteli rendszám, amelyet a külföldi hatóság állít ki. Költsége országonként változó, attól függően hány napra váltjuk ki a rendszám érvényességét (a biztosítást is addig kell fizetni).
- honosítás előkészítésének költségei: az okmányok beszerzésén kívül a hiteles fordítás költségét is állnunk kell, amelyet kizárólag az Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda adhat ki.
- autó felkészítése a hatósági műszaki vizsgára (ha nem rendelkezik ilyennel) - elektromos autók, plug-in hibridek, valamint lakóautók és lakókocsik esetén vizsgaállomástól és a műszaki vizsga érvényességtől függően felmerülhet az érintésvédelmi jegyzőkönyv kiállítása költsége.
- hatósági díjak: műszaki vizsgálat, eredetiségvizsgálat: az autó honosításhoz kötődő hatósági díjak 2025. február 1-től átlagosan körülbelül 30-40 százalékkal emelkednek.
- adók: regisztrációs adó és ÁFA. A regisztrációs adó rendszerint a leginkább zsebbenyúlós költségtétel, amikor valaki egy külföldi autó megvásárlását fontolgatja. A regisztrációs adót a 2003. évi CX. törvény mellékletében található képlet alapján kell kiszámolni; ez az alábbi módon változik március 1-től. Új autók esetén (6 hónapnál nem régebbi forgalomba helyezés esetén, ill 6000 kilométernél kevesebb futásteljesítménnyel rendelkező autónál) és EU-n kívülről behozott gépjármű esetén kell itthon ÁFA-t (27%) fizetni..
- vagyonszerzési (átírási) illeték: a vagyonszerzési illetéket a Kormányablakban rója ki az ügyintéző. Vagyonszerzési illetéket befizetni csak a regisztrációs adó eljárás végeztével tudunk.
Bár az autók külföldről történő behozatala jó néhány előnnyel jár, nem szabad figyelmen kívül hagyni a folyamat költségeit és ennek adminisztrációs terheit.
Ha hosszú távon szeretnénk használni a behozott autót, és előre számolunk a honosítás költségeivel, ez az opció megérheti; viszont, ha az autó állapota vagy ára nem kiemelkedően kedvező, érdemes lehet a hazai piacot is végigböngészni.
Frissítés dátuma: 2025.01.30.
További cikkekért keresse fel Blog oldalunkat