2024 július 16-tól lesz érvényes a változtatás, mely szerint bővül azon járművek köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni - az elektromos rollerek kötelező biztosításának szabályozása évek óta napirenden volt, azonban a tényleges állásfoglalásra az idei évig várnunk kellett.
Az április 30-án kihirdetett új rendelkezések szerint július 16-tól egyes mikromobilitási eszközökre, azaz többek között bizonyos elektromos rollerekre és a gyorsabb segwayekre is kiterjed majd a kötelező biztosítás.
A jármű nettó tömege, illetve tervezési sebessége dönti majd el, hogy szükséges-e felelősségbiztosítást kötni az adott járműre; ennek ellenőrzése az üzembentartók saját felelőssége lesz. Ezt segíti elő a MABISZ által közzétett segítő ábra is, amely ezen a linken érhető el: LETÖLTÉS (PDF)
Röviden az alábbiak alapján lehet eldönteni, kell-e az adott mikromobilitási eszközre biztosítás:
KELL biztosítás, ha a jármű saját tömege meghaladja a 25 kg-t, a tervezési sebessége eléri a 14 km/h-t, vagy ha a saját tömege nem éri el a 25kg-t, de tervezési sebessége meghaladja a 25 km/h-t
NEM KELL biztosítás, ha a jármű 25 kg-nál alacsonyabb saját tömegű, 25 km/h tervezési sebességet nem éri el, és ha az adott eszköz nem elektromos meghajtású.
A biztosítóknak június 8-ig kell meghirdetniük a mikromobilitási eszközökre vonatkozó tarifáikat, a változás pedig július 16-án lép érvénybe. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ettől a dátumtól kell kötelező biztosítással rendelkezniük az érintetteknek.
A kötelezettségekről külön értesítést nem fogunk kapni: üzembentartóként a mi felelősségünk a roller paramétereinek ellenőrzése, illetve szükség esetén a biztosítás megkötése.
A vonatkozó törvény értelmében olyan gépjármű esetében, amit nem vettek hatósági nyilvántartásba, vagyis nincsen rendszáma, a mindenkori használó is üzembentartónak minősül. Ezért használat előtt mindenképpen meg kell győződni arról, hogy a járműnek kell-e, illetve van-e kötelező gépjármű-felelősségbiztosítása.
E-roller szabályozások Európában
Európában Magyarország azon kevés országok között van, ahol nincs lényegi szabályozás az elektromos rollerekkel kapcsolatban. A legtöbb EU tagállamban szigorúan előírják, milyen életkortól lehet rollert vezetni, bizonyos életkor alatt pedig (ez általában 16 vagy 18 év) bukósisak használata is kötelező. Ausztriában például külön engedéllyel már 9 éves kortól használhatók ezek a járművek, azonban csak bukósisakkal, 25 km/h sebességig, és csak 16 éven felüli kísérővel. Romániában csak 14 év felett használhatók az elektromos rollerek, járdán, parkokban és macskaköves úton nem megengedett a használatuk. Egyes országokban (pl. Egyesült Királyság) pedig szinte teljesen betiltották az e-rollerekkel való közlekedést. Azt egyelőre nem tudni, hogy nálunk várható-e hasonló szabályozás, de a kötelező biztosítást érintő változás miatt az új KRESZ valószínűleg foglalkozik majd a témával, így bizonyos változásokra mindenképpen fel kell készülnünk.